Czym są płatności cykliczne lub automatyczne (recurring payment)?
Płatności cykliczne i abonamenty pozwalają utrzymać kontakt między klientami a sprzedawcą, są więc jednym ze sposobów na utrzymanie długofalowych relacji. Firmom oferującym to rozwiązanie pozwalają z kolei poświęcić czas na promowanie swoich produktów i usług, a nie kontrolę płatności.
Dzięki bramce płatniczej możesz ułatwić sobie kwestie płatności, ponieważ środki będą się pobierać same – ani Ty, ani Twój klient nie musicie nawet palcem kiwnąć.
Płatności cykliczne to w zasadzie zlecenia stałe, z tą różnicą, że chodzi o płatności kartą. To idealne rozwiązanie, dzięki któremu klient nie musi pamiętać o płatności za kolejny produkt czy miesiąc subskrypcji usługi. Płatności cykliczne umożliwiają automatyczne pobieranie środków z rachunku klienta z określoną częstotliwością. Ustawienie płatności cyklicznych pozwala automatycznie sprzedawać produkty lub usługi i optymalizuje doświadczenia związane z płatnościami.
Płatności cykliczne opierają się na modelu handlowym, w którym klienta i sprzedawcę łączy trwała relacja, a nie jednorazowy zakup. Klient jednorazowo podaje swoje dane i pozwala sprzedawcy pobierać z jego rachunku określoną kwotę z określoną częstotliwością.
Dzięki płatnościom cyklicznym, po autoryzacji pierwszej płatności przez klienta, możliwe jest pobieranie środków z karty klienta z określoną częstotliwością lub na żądanie.
W jakiej działalności przydają się płatności cykliczne?
Płatności cykliczne sprawdzą się w każdym sklepie internetowym lub działalności, w której płatności są powtarzalne. Może to być na przykład subskrypcja lub abonament albo usługi opłacane co miesiąc przez dowolny okres, w zależności modelu biznesowego.
Proces musi zostać zainicjowany przez dokonanie pierwszej sprzedaży lub autoryzację karty i może wyglądać tak:
- klient wybiera opcję cyklicznych płatności na Twojej stronie
- następnie musi zaakceptować regulamin i zaczekać na autoryzację
- na koniec wprowadza dane swojej karty i potwierdza płatność
Od tej chwili opłata będzie automatycznie pobierana z jego konta przez cały uzgodniony okres lub do czasu anulowania subskrypcji.
Jakie są zalety płatności cyklicznych?
- Jako sprzedawca możesz mieć pewność, że otrzymasz płatność w terminie, co pozwoli Ci łatwiej przewidywać przepływy finansowe – na przykład, jeśli klient zamówi subskrypcję na cały miesiąc lub cały rok, możesz się spodziewać, że faktycznie otrzymasz całą kwotę.
- W ogóle nie musisz się martwić płatnościami, bo pieniądze dotrą na czas w określonym dniu.
- Istnieje też opcja ustawienia bezpłatnego okresu próbnego, tzw. „free trial”, dzięki której Twoi klienci mogą zadecydować, czy chcą korzystać z Twojego produktu lub usługi.
- Jest to wygodne i nie wymaga czasu.
- Łatwiej zbudować stabilne i trwałe relacje z klientami, które mają większą wartość.
- Twoi klienci mogą subskrybować kilka usług jednocześnie, co zwiększa konwersję i poprawia wydajność Twojej firmy.
- Płatności można dokonać za jednym kliknięciem.
Płatności cykliczne podlegają ścisłym wymogom schematów kartowych VISA i Mastercard, a sprzedawca każdorazowo musi uzyskać zgodę klienta i poinformować go o wszystkich parametrach płatności cyklicznej. Pozwala to zapobiec ewentualnym nadużyciom ze strony sprzedawców.
Bramka płatnicza TrustPay przetwarza dane wrażliwe z karty klienta zgodnie ze standardem bezpieczeństwa PCI DSS. Oznacza to między innymi, że sprzedawca nie otrzymuje pełnego numeru karty płatniczej klienta, a to chroni klienta przed ryzykiem nadużycia.
Chcesz dowiedzieć się więcej o płatnościach cyklicznych i automatycznych? Skontaktuj się z TrustPay na podpora@trustpay.eu.