Preautoryzacja płatności
Jak uniknąć anulowania zamówienia, a następnie zwrotu płatności, gdy zamówionego towaru w danym momencie brakuje w magazynie lub gdy okaże się, że zamówiony przez klienta towar z jakiegoś powodu nie może zostać dostarczony? Odpowiedzią jest preautoryzacja płatności.
Wielu sprzedawców potwierdza, że zdarzają im się sytuacje, gdy po przyjęciu zamówienia okazuje się, że towaru nie ma w magazynie. Dzięki preautoryzacji płatności w takiej sytuacji nie musisz anulować zamówienia. Wystarczy odrzucić płatność i uwolnić zablokowane środki na karcie klienta.
Co to jest preautoryzacja i jak działa?
Chodzi o sytuację, gdy klient kupując towar lub usługę dokonuje płatności kartą, a właściwa kwota na karcie zostaje zablokowana, tak jakby płatność już nastąpiła.
W tym czasie sprzedawca może zadecydować, czy przyjmie płatność, czy uwolni środki zablokowane na karcie klienta.
Jeżeli sprzedawca w przewidzianym okresie, który standardowo wynosi 30 dni, nie dokona pełnej autoryzacji, zablokowane środki trafią z powrotem do klienta.
Istnieje też tzw. „częściowe” pobranie preautoryzowanej płatności, kiedy część zablokowanych środków zostaje pobrana przez sprzedawcę, a pozostałe trafiają z powrotem na konto klienta.
Można to omówić na następującym przykładzie:
Załóżmy, że jesteś sprzedawcą prowadzącym sklep spożywczy. Twój klient robi zamówienie na kilka rodzajów owoców. Przy pakowaniu towaru okazuje się, że brakuje jednego rodzaju owoców. W takim wypadku odliczasz właściwą kwotę za brakujący towar i wraca ona na konto klienta (zostaje odblokowana). Na Twoim koncie zostanie zaksięgowana tylko kwota za towar faktycznie dostarczony. Dzięki temu nie musisz anulować całego zamówienia.
Innym częstym przypadkiem, z którym na pewno się już spotkałeś jest rezerwacja noclegów.
Jakie są zalety preautoryzacji?
Płatności preautoryzowane potencjalnie dają ochronę Twojej firmie.
Poza przytoczonymi powyżej sytuacjami zdarzają się też takie:
- Preautoryzacja umożliwia zapobieganie oszustwom, ponieważ możesz w ten sposób ignorować płatności elektroniczne, które wydadzą Ci się podejrzane i zamiast wysyłać towar, czekasz, co się dalej stanie. A po pewnym czasie pieniądze wracają do „klienta”.
- Preautoryzacja może być pomocna także w przypadku tzw. „obciążeń zwrotnych”.Zdarza się, że klienci omyłkowo zgłaszają „chargeback”, gdy nie pamiętają jakiejś transakcji lub nie są w stanie jej zidentyfikować na wyciągu bankowym. Zjawisko to znane jest jako „przyjazne oszustwo”, od angielskiego terminu „friendly fraud”.
- Mogą jednak zażądać zwrotu płatności także w sytuacji, gdy sami stali się ofiarą przestępstwa, na przykład, gdy ktoś ukradnie im kartę. Dzięki preautoryzacji masz czas na wychwycenie wszystkich podejrzanych płatności, które mogą okazać się problematyczne, na przykład sprawdzając, czy adres mailowy lub adres dostawy „klienta” istnieje.
Czy Twoja firma powinna przyjmować preautoryzowane płatności?
Każda firma, która sprzedaje w sieci może potraktować preautoryzację jako dodatkowe zabezpieczenie. Sama może bowiem zadecydować, czy przyjmie płatność, czy też nie.
Jeśli chcesz aktywować preautoryzowane płatności w TrustPay albo masz pytania, skontaktuj się z naszym działem wsparcia na podpora@trustpay.eu lub zadzwoń pod numer +421 2 321 68 450.